10  00  4  1  Viomatikes omades  3

Ψυχοδραμα

« Ο στόχος της ψυχοδραματικής θεραπείας είναι η ολική παραγωγή ζωής.
Επιχειρεί να προσδώσει στο άτομο περισσότερη πραγματικότητα απ΄ ότι του έδωσε μέχρι τότε ο αγώνας του για τη ζωή.

Ο στόχος του είναι μια αφθονία πραγματικότητας(surplus reality).
Αυτός ο πλούτος της βιωμένης και ζωντανής εμπειρίας βοηθά το άτομο
να διευρύνει σταθερά τον έλεχγο και τη γνώση του εαυτού και του κόσμου
δια του βιωμένου γεγονότος και της εμπειρίας και όχι δια της ανάλυσης τους.»

                                                                                                               J. L.Moreno

 
 
Τι είναι το ψυχόδραμα;

 

Δημιουργήθηκε από το Moreno γύρω στο 1921.Το ψυχόδραμα είναι μια μέθοδος  

αυτογνωσίας και ομαδικής ψυχοθεραπείας που ενθαρρύνει την συναισθηματική έκφραση του ατόμου.

Ο καθένας λοιπόν μπορεί να αναπαραστήσει με πράξη επί σκηνής το βίωμά του, την ανησυχία του,

τα εσωτερικά του άγχη, να τα ξαναζήσει, να τα καθάρει, ή να πειραματιστεί σε μία διαφοροποίησή τους.


Τεχνικές που χρησιμοποιούνται:
 

Αντιστροφή ρόλων, σωσίας,  καθρέφτης, κλπ.


 Μέρη μιάς τυπικής ψυχοδραματικής συνάντησης:
  • Ζέσταμα της ομάδας,
  • επιλογή θέματος,
  • επιλογή πρωταγωνιστή,
  • παραγωγή δράματος ,
  • μοίρασμα σκέψεων και συναισθημάτων των ατόμων της ομάδας με τον πρωταγωνιστή.
 
 
Γιατί το ψυχόδραμα:

Το ψυχόδραμα αναπτύσσει ένα θετικό όραμα για τον άνθρωπο  θεωρώντας  τον  ικανό να βρεί 
τις πηγές για τη δική του ανάπτυξη βασιζόμενος στον αυθορμητισμό του.

Το ψυχόδραμα μπορεί να ξεδιπλώσει ό,τι είναι κρυμμένο σε κάθε ανθρώπινο ον  
εξερευνώντας τις σχέσεις με τον εαυτό και τον άλλο, σε ένα χώρο συν-κατασκευαστικό.(συν-δομικό)

Οι εφαρμογές του είναι πολλές:
Στη Θεραπεία, στην προσωπική ανάπτυξη, σε κοινωνικές ομάδες, σε επιχειρήσεις,
στην εκπαίδευση, στα παιχνίδια και εκπαίδευση  ρόλων, στο θέατρο, κλπ.



Ερωτήσεις και απαντήσεις

- Τι δεν είναι το κλασσικό μορενικό ψυχόδραμα και γιατί;

ΔΕΝ είναι απλά αυτοσχεδιαστικό παιχνίδι ρόλων επί σκηνής και ΔΕ βασίζεται στο θεατρικό αυτοσχεδιασμό.
ΔΕΝ γίνεται ΟΜΑΔΙΚΟ αυτοσχεδιαστικό παιχνίδι ρόλων επί σκηνής.

Τη δράση σε κάθε συνεδρία αναλαμβάνει ΕΝΑΣ πρωταγωνιστής
και ο συντονιστής χρησιμοποιεί συγκεκριμένες τεχνικές (αντιστροφή ρόλου, σωσία, καθρέφτη),
για την προώθηση της δράσης και την ενίσχυση αυθορμητισμού του πρωταγωνιστή
.

Στο κλασικό ψυχόδραμα υπάρχει ένας πρωταγωνιστής που επεξεργάζεται το θέμα του στην σκηνή, επιλέγοντας μέλη της ομάδας να παίξουν - τους ρόλους -, τα πρόσωπα που εμπλέκονται στο «δράμα» του (βοηθητικά εγώ).
Στο κλασικό ψυχόδραμα η επεξεργασία της κύρια προβληματικής της ομάδας όπως προκύπτει από την δυναμική της, γίνεται μέσω ενός πρωταγωνιστή, ο οποίος επεξεργάζεται το θέμα που τον απασχολεί επί σκηνής, δουλεύοντας τόσο για τον ίδιο όσο και για την ομάδα.



- Ωραία. Αφού είναι τόσο καλό γιατί δεν εφαρμόζεται ευρέως στην Ελλάδα;

Τα ψυχόδραμα ήρθε αργά στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Παρολαυτά η εφαρμογή του στην Ελλάδα χρονολογείται ήδη από τη δεκαετία του ’60! Κυρίως με τη δημιουργία ομάδων ψυχαναλυτικού ψυχοδράματος με ψυχωσικούς σε ψυχιατρεία και άλλες νέες δομές στον χώρο της ψυχικής υγείας στην Ελλάδα (κατά τα πρώτα βήματα της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης στην χώρα μας). Το κλασσικό μορενικό ψυχόδραμα έχει αρχίζει να εφαρμόζεται ευρύτερα τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη την τελευταία εικοσαετία, όταν άρχισαν να αποφοιτούν εκπαιδευόμενοι σε μαζικότερο επίπεδο από οργανωμένα εκπαιδευτικά κέντρα. Μέχρι τότε η εκπαίδευση στο ψυχόδραμα γινόταν ως επί το πλείστον από μεμονωμένα άτομα, μαθητές του Μορένο, οι οποίοι εκπαίδευαν περιορισμένο αριθμό ψυχοδραματιστών.



- Ποια είναι η σχέση του Ψυχο-Δράματος με το Αρχαίο Δράμα;


ΘΥΜΗΣΟΥ ΟΤΙ τόσο στο αρχαίο δράμα όσο και στο ψυχόδραμα υπάρχει ΕΝΑΣ:
Ο τραγικός ήρωας (Τραγωδία) και ο πρωταγωνιστής (Ψυχόδραμα). Και οι δύο αναζητούν τη δική τους αλήθεια. Στην κάθαρση του κοινού, που παρακολουθεί και ταυτίζεται με τον τραγικό ήρωα σε αυτή την πορεία υπαρξιακής αναζήτησης, ο Μορένο προσέθεσε την κάθαρση του πρωταγωνιστή, ο οποίος αποτελεί για την ομάδα τον ΠΡΩΤΟΝ, το πρόσωπο που αντικατοπτρίζει με τα προσωπικά του ερωτήματα, την πυρηνική θεματική της ομάδας.